Musikcentrum Syd + REHAB Kultur = Sant!

Musikcentrum Syd + REHAB Kultur = SANT!

Rehab.jpg

Ni har kanske märkt att REHAB Kultur har dykt upp både här och där i Musikcentrum Syds flöde den senaste tiden och det finns det en anledning till. Musikcentrum Syd har nämligen flyttat! För ett par veckor sedan lämnade vi Resurscentrum på Mazettihuset och har nu ett nytt kontor bland konstnärsateljéerna på REHAB Kultur.

Sorgligt såklart att lämna de fina systerorganisationerna på Resurscentrum, men åh så spännande med ett nytt ställe! Vårt kontor är visserligen superliter och saknar fönster, men vi är glada ändå, för i kontraktet ingår också det helt magnifika allrummet på REHAB Kultur, med publikläktare, lunchrestaurang och pingisbord! Här kommer vi kunna ordna en massa kul framöver!

Redan nu finns Open Workspace på REHAB Kultur varje onsdag kl. 10-14 för den som vill ha ett sammanhang att sitta och jobba i. En gång per månad ordnas kulturkvällar under titeln REHABRULLE. Kvällarna har redan gästats av flera av Musikcentrum Syds medlemmar! Titta in på REHAB Kulturs Facebook-sida om ni vill vet mer!

REHAB Kultur ligger mitt i Östra Sorgenfri i Malmö och vill man ta sig till oss med kollektivtrafik går det utmärkt att hoppa av bussen på Nobeltorget eller Spånehusvägen. Som vanligt kan man kontakta oss för att boka möte eller hålla utkik i våra digitala kanaler för info om aktuella events. Vi hoppas på mycket besök framöver!

Spånehusvägen.jpg

Womex 2019 Suomessa

Womex 2019

20191025_122612_L.jpg

Womex 2019 i de tusen sjöarnas land

Womex - World Music Expo 2019

Oktober betyder Womex för oss i musikbranschen. Mitt i mörka hösten, långt från sommaren och långt till julen, får vi chans att mötas och bara prata musik från alla hörn av vårt klot. I år var Finland, Tampere-Tammerfors, värdar för mässan. På Womex träffas musiker, arrangörer, bokare, organisationer och företag i en härlig blandning. Womex är stort och man har inte alltid möjlighet att träffa just dem man har tänkt sig, eftersom alla andra också hela tiden är i rörelse.

I år var de nordiska ländernas utställningsbås, tillsammans med Baltikum, grupperade runt ett ”nordiskt torg” där man kunde mötas, prata och smaka på godis och dricka. 

Som representant för MCS fokuserade jag framför allt på att samla in information om festival-och konsertmöjligheter för våra musiker och att bara träffa så många personer som möjligt för att vidga våra nätverk. Samtalen på Womex blir alltid långa, djupa och spännande.

/Astrid Selling, verksamhetsledare

På dagtid höll vi till i konferensbyggnaden Tammerfors-huset med utställningar, föreläsningar, filmer, workshops och showcases på tre våningsplan och på kvällstid flyttades happenings och konserter över till konsertscener och närliggande nattklubbar.

På dagtid höll vi till i konferensbyggnaden Tammerfors-huset med utställningar, föreläsningar, filmer, workshops och showcases på tre våningsplan och på kvällstid flyttades happenings och konserter över till konsertscener och närliggande nattklubbar.

Det finns nog egentligen bara en sak som är förbjudet, och det är att sjunga och spela inne i utställningsytan. Men kanske är det just då, när det ändå händer, som de mest magiska stunderna på Womex uppstår.

Mästare möter mästare - kompositörer

Mästare möter mästare
– kompositörer

Gruppbild glada.jpg

Förra veckan inledde vi vårt nya format för seminarier - Mästare möter mästare - med att bjuda in kompositörerna Magnus Jarlbo och Nathan Larsson till ett samtal om att komponera musik för film. Båda har gedigna och långa listor på imdb; Magnus sedan slutet av 80-talet och Nathan sedan tidigt 90-tal, med allt från kortfilmer och dokumentärer till långfilmer och serier i USA och Sverige.

Till den varma försommarkvällen kom ett femtontal ivriga lyssnare, både medlemmar och andra musikintresserade. Det visade sig att samtliga ägnar sig åt komposition i någon form; från reklam, spelfilm, performance, teater, dataspel, till nyskapade instrument och mycket mer.

Eftersom det var första gången vi prövade konceptet, testade vi också formatet för själva samtalet. Men det föll sig ganska naturligt att med en moderator (undertecknad) leda diskussionerna inom en handfull olika ämnen. Låta de båda huvudpersonerna först få komma med sina erfarenheter och reflektioner och sedan bjuda in publiken för frågor.

Nathan.jpg

Vi diskuterade bl a villkoren och marknaden, men en stor del av tiden ägnades åt att verkligen nagelfara den kreativa processen; hur går det egentligen till från det att uppdraget landar till man levererar en första idé? Tack vare alla deltagarnas erfarenheter inom komposition kom diskussionerna att dyka på djupet. Hur vet man att man har hittat rätt? Magnus beskrev det som att man hittar en ”nyckel”, någon form av detalj i musiken (rytmik, instrument, melodislinga, osv) som sätter ramen för det fortsatta arbetet. Och vägen till ”nyckeln” kan många gånger var lång och svår och kräver ett disciplinerat arbete.

Magnus berättar.jpg

Nathan lyfte fram samarbetet med klipparen eller regissören. Med en specifikation av uppdraget följer också en idé om musiken som presenteras genom det som kallas ”temp-musik” (temporary music) och kan i vissa fall vara musik med väldigt specifik karaktär. Både Magnus och Nathan följer temp-musiken så noga de kan, att välja en motsatt linje har sällan något syfte i den här typen av kompositionsuppdrag.

Kvällen var inspirerande och erbjöd också en stund att skapa nya kontakter och prata med andra musiker över en kopp kaffe. Alla var ivriga och verkade njuta av att få diskutera på djupet om några av de svåra momenten i musikeryrket. Det enda sättet att få stopp på diskussionerna och att avsluta kvällen var att abrupt hänvisa till klockan. Detta bådar gott för framtiden, eftersom vi vill kunna vara en plats för inte bara företagande och kommunikation utan också för utveckling av konstnärskap.

Bilderna ovan är skärmdumpar och är därför en aning suddiga. Vi passade på att filma kvällens samtal, dels som lajvsändning via Instagram, men också för dokumentation och som del av vårt nya påbörjade projekt Moving Music. Med stöd från Region Skånes digitaliseringsprojekt kommer vi under 2019 att fokusera på just film, bl a för förmedling.

Håll utkik efter både filmprojektet och nästa mästarmöte.

/Astrid Selling (verksamhetsledare MCS)

Pressfotografering i Kv. Sämjan

Måndagen den 8 april arrangerade vi pressfotografering med fotograf Jenny Baumgartner. I år lämnade vi fotostudion och höll till i den gamla industribyggnaden i Kvarteret Sämjan på Sofielund i Malmö. Det är alltid lika spännande att se bilderna ta form, särskilt när det som i år dyker upp en del nya ansikten!

Vill du se fler av Jenny Baumgartners bilder kan du ta en titt på hennes hemsida här: www.jennybaumgartner.com

Fotograf: Carolina Wiehe Welroos

Musikcentrum Syd på Sweden Live 2019!

Musikcentrum Syd på Sweden Live 2019!

Den 22-23 januari fanns vi på plats på Sweden Live i Luleå för att visa upp våra artister för bokare och arrangörer från hela Sverige! Precis som förra året hade vi ett tätt samarbete inom Musikcentrum Riks kring vår närvaro och presenterade ett gemensamt urval av artister under rubrikerna Barn&Unga och Festival. Här hittar du vår gemensamma digitala säljplattform Musikcetrum Selection!

Läs om vår nya satsning i Blekinge!

Illustration: Carolina Wiehe Welroos

Läs om vår nya satsning i Blekinge!

Tack vare stöd från Region Blekinge kommer vi den närmaste tiden kunna satsa lite extra på att lyfta fram och stötta musiker som är verksamma i Blekinge Län. Som ett startskott för satsningen bjöd vi fredagen den 7 december in till en nätverksträff i Blekingesalen på Musik i Blekinge. Under eftermiddagen berättade vi om Musikcentrum Syds verksamhet och fick igång intressanta samtal om villkoren för musiker och för musiklivet i Blekinge. På plats fanns frilansande musiker inom flera genrer och representanter både från kommun och lokalpress. Vår förhoppning är att vi under våren ska kunna utveckla vårt arbete i Blekingen med både fler nätverksträffar och tillfällen för musiker att få enskild coaching kring karriärutveckling och marknadsföring.

Läs om träffen i Sydöstran!

Läs om träffen i BLT!

Malte Zeberg på Womex 2018

Malte Zeberg

Under hösten har Musikcentrum Syd arbetat med en ny Starta Mej!-grupp inför närvaron på Womex i Las Palmas. Fem artister deltog i gruppen och arbetet har varit intensivt! En av deltagarna var Malte Zeberg med gruppen Floating Sofa Quartet. Gruppen beskriver sig som ung nordisk folkmusik med en ensemble från Danmark, Sverige, och Finland. Här berättar Malte om sina erfarenheter av Womex och om hur Starta Mej! hjälpte honom att förbereda sig inför resan.

Hur såg dina förberedelser inför Womex ut?
Jag hade diskussioner med mitt band om var vi vill nå ut härnäst och utgick ifrån det. Jag hade också en del personer som jag känner till sedan tidigare genom kollegor som jag vill få kontakt med. Sen kollade jag igenom listan med delegater en del och pekade ut några nyckelpersoner där. Jag hörde av mig till några av dem på förhand sedan laddade jag väskan med flyers, visitkort och skivor och for iväg!

På vilket sätt hjälpte Starta Mej! dig att förbereda dig inför Womex?
Framför allt var det som en morot för mig att få igång förberedelserna. Dels bara genom att träffas och peppa varandra, men det var också väldigt lärorikt att diskutera sitt konstnärskap i grupp. Det gjorde det lättare att jobba fram formuleringar för att beskriva det jag arbetar med på ett effektivt och tydligt vis. Eftersom jag var på Womex förra året så visste jag ungefär vad jag skulle förvänta mig, men den här gången kände jag mig mycket mer förberedd i och med Starta Mej.

Hur upplevde du mässan på plats? Kan du berätta lite om dina intryck?
Mässan är väldigt stor och kan stundtals vara rätt överväldigande, men allt är väldigt väl arrangerat och det är relativt lätt att hitta runt i den djungel som det ändå kan vara. En kan definitivt får nog av allt minglade och presenterande men det är också väldigt trevligt att träffa alla eldsjälar som brinner för samma musik som en själv. Det bästa är nog kvällarna när en går ut och äter lite med antingen gamla vänner eller nyfunna kontakter och sedan går och kollar in någon riktigt bra konsert.

Ibland kan man höra att folk tycker att det är slöseri med tid att delta på mässor av den här typen. Vad tycker du? Har du fått något konkret ut av ditt deltagande?
Jag tycker definitivt att det är värt att åka på mässor. Även om det kan kännas som att en inte får ut någonting konkret på direkten så tror jag att det gör väldigt mycket i längden att bara synas till och hålla lite koll på scenen. Jag har både upptäckt massor av nya ställen som jag skulle vilja spela på och även fått kontakt med folk som är arrangörer/bokare/media osv.  Men jag känner också att även om jag inte åker från Womex med en färdig bokad turné så är det nog så lärorikt att bara reka lite och se hur branschen ser och vad andra musiker sysslar med.

Jag tror att ju mer konsekvent du kan vara med att åka varje år ju mer kommer du få ut , detta var bara mitt andra år men redan nu kände jag igen många som jag träffade förra året och kunde ta upp tråden igen med. Jag kommer definitivt försöka åka nästa år igen. Jag känner mig också nyfiken på amerikanska och kanadensiska motsvarigheterna Folk Alliance och Mundo Mondial, de skulle vara roligt att åka på.

Vilka är dina bästa råd till andra som funderar på att åka?
Jag tror att det är lätt att stirra sig blind på att målet är att hitta "rätt" folk att prata med och att lyckas övertala dem om att du har en fantastisk produkt att sälja. Personligen tror jag snarare att det handlar om att träffa många av de kontakter och vänner som en redan har och bara låta dig svepas med lite av vad som händer. Ha roligt och var dig själv så kommer du njuta mer av upplevelsen och träffa spännande kontakter. Jag stärkte rätt många äldre kontakter i Tyskland och Belgien men även i Norden och fick spånat på många framtida samarbeten. Jag fick också fin kontakt med flera amerikanska och kanadensiska bokare som jag vill fortsätta jobba med

Pitch It – så presenterar du ditt projekt

Pitch It – så presenterar du ditt projekt

Den 7 juni var Musikcentrum Syd medarrangör till Pitch It, en föreläsning om att presenterar sitt projekt för finansiärer. Även om huvudfokuset i föreläsningen ligger på filmbranschen finns det mycket att lära av Sibylle Kurz erfarenheter och tips!

Föreläsningen finns nu tillgängligt på Resurscentrums gemensamma Youtube-kanal.

Se föreläsningen här!

Föreläsningen arrangerades i samarbete mellan Kulturakademin, Film i Skåne, Alma Manusutbildning, BoostHBG, Filmcentrum Syd, Teatercentrum Södra, Danscentrum Syd och Musikcentrum Syd.



Starta Mej! – Womex 2018!

Starta Mej! – Womex 2018!

Womex 2017

- Ny omgång av Musikcentrum Syds artistutvecklingsprogram Starta Mej!

Nu söker vi nya deltagare som vill utveckla artistskap, koncept, och marknadsföring tillsammans med oss på Musikcentrum Syd inför Womex i Las Palmas i oktober.

Under september och oktober arbetar vi med en ny grupp inom artistutvecklingsprogrammet Start Mej! Denna gång är inriktningen musiker inom folk- och världsmusikgenren. Inom Starta Mej! arbetar vi extra nära en handfull medlemmar för att erbjuda skräddarsydd handledning och utvecklingsstöd. Inom ramen för programmet erbjuder vi individuell konsultation och ett antal seminarier och workshops skräddarsydda utifrån deltagarnas behov.

Målet är att gruppens deltagare ska kunna presenteras med bästa möjliga material på Womex i Las Palmas i oktober. Det finns också möjlighet för gruppens deltagare att ansöka om att resa med till mässan tillsammans med oss på Musikcentrum Syd till ett subventionerat pris!

Kriterier för deltagande:
- Du är medlem i Musikcentrum Syd
- Du är musiker inom folk- och världsmusikgenren.
- Du vill utveckla ditt artistskap, varumärke, säljmaterial och hållbarheten i ditt frilansliv.
- Du är intresserad av att nå ut med din musik på den internationella marknaden.

Deltagandet i programmet är kostnadsfritt, men kostnader kan tillkomma för specifika aktiviteter och framtagande av eget material. Det enda vi förväntar oss är ett aktivt deltagande i möten och processer.

Självklart svarar vi så gott vi kan på alla eventuella frågor!

Låter detta som något som skulle intressera dig så hör av dig snarast till: astrid.selling@musikcentrumsyd.se

Här kan du läsa mer om Womex!

Vill du bli medlem i Musikcentrum Syd? Läs mer här!

Nå ut med rörlig bild!

Nå ut med rörlig bild!

Rörlig bild blir allt viktigare för att nå ut med ett budskap och mobilen är många gånger ditt viktigaste redskap! Men hur gör du för att lyckas? Vad ska du tänka på och vilka tekniska hjälpmedel kan öka kvaliteten på din inspelning? Vilka redigeringsprogram finns till låg kostnad och vad kan de användas till?

Här samlar vi material som kan hjälpa dig på vägen!

"Att lyckas med att nå ut med rörlig bild" är en inspirerande föreläsning med värdefulla tips om hur man bäst producerar videoinslag med mobilen. Tyngdpunkten ligger på hur videoinslag byggs upp med scener och klipp – och inte minst hur ljudet hanteras på ett bra sätt. Vi går också igenom hur du kan redigera materialet direkt i mobilen, och hur du går tillväga för att publicera den färdiga filmen online. Föreläsningen hålls av Videoakademin.

Se föreläsningen här:

Här hittar du tips och inspiration kring hur du som musikskapare kan använda dig av Youtube i din marknadsföring!

Har du kommentarer, synpunkter eller egna erfarenheter du vill dela med dig av? Skriv gärna några rader i kommentarsfältet nedan!

Lathund för din artistpresentation

Lathund för din artistpresentation

Här följer en snabbgenomgång av vad du ska tänka på när du skriver en artistpresentation eller säljtext.

Allmänt:
- Texten inklusive bio/bakgrund ska vara max en A4 lång
- Skriv i tredje person
- Vänd på perspektiven! Tänk utifrån mottagaren. Vilken är målgruppen och vad har
den för motivation/drivkraft när den läser?
- Om du skriver på svenska, använd i första hand svenska ord och uttryck
- Använd stavningskontroll

Beskrivning:
Använd sättning, genre och musikaliska referenser för att beskriva det musikaliska uttrycket.
Samarbetspartners och spelställen kan också bidra till att skapa en bild av vad det är för typ av musik du arbetar med. Beskrivningen ska ge ett objektivt intryck. Låt värdeord i första hand uttryckas genom citat från andra!
Skriv tex gärna att “kompositionerna är genialiska” om det refererar till ett faktiskt omnämnande, annars inte.

Disposition:
Ordna innehållet efter relevans snarare än kronologiskt! Mest aktuell info först! Första
stycket ska gärna kunna fungera som fristående pitch. Börja tex texten “Sångerska inom genren... Just nu aktuell med... etc” snarare än “Redan som femåring älskade hon att sjunga...”

Stil:
Använd ett enkelt språk! Undvik långa meningar, bisatser, formella termer och förkortningar.
Till viss del kan stilen i texten gärna spegla stilen i musiken. Texten till en barnföreställning kan tex vara lekfull, medan texten till en musikperformance kan ha ett språk som associerar till samtidskonst.

Meriter:
Låt meriter tala för sig själv!
Skriv tex “tog pianolektioner ex antal år...” snarare än “han tyckte det var jätteroligt att spela
piano...”

Exempel på disposition:
- Snabbpresentation: Vem är jag? Namn, ålder, genre
- Konkret beskrivning: Inspiration, sammanhang, samarbeten
- Aktuell med: Projekt, spelningar, releaser
- Sagt om mig: Citat och omnämnanden
- Bakgrund: Hur det hela började, motivation, musikalisk resa etc

Har du kommentarer, synpunkter eller egna erfarenheter du vill dela med dig av? Skriv gärna några rader i kommentarsfältet nedan!

Anne Marte Eggen på Jazzahead 2018

Anne-Marte Eggen

Musikcentrum Syd presenterade fem artister på årets upplaga av Jazzahead i Bremen. Tre av artisterna deltog i vårt artistutvecklingsprogram Starta Mej! under våren, där vi tillsammans arbetade igenom deras säljmaterial för att kunna presentera dem på bästa möjliga sätt på mässan. På plats i Bremen fanns Carolina tillsammans med Anne Marte Eggen från We Float som var genom sitt deltagande i Starta Mej! också kunde få sitt deltagande i mässan finansierat av oss på Musikcentrum Syd. På mässan fick vi möjlighet till både individuella möten med internationella och svenska kontakter och till speed-meeting annordnade av Export Music Sweden. Här berättar Anne Marte om sin upplevelse av mässan:

Vilka var dina förväntningar när det blev bestämt att du skulle delta på Jazzahead?
– Det var väldigt svårt att föreställa sig hur Jazzahead skulle vara eftersom jag aldrig hade varit på något liknande innan. Av samma anledning var det svårt att skapa sig stora förväntningar. I likhet med många andra branscher är det mycket som handlar om kontakter och nätverk i musikbranschen och det tar tid att bygga upp. Mitt mål var att lära känna nya personer, lära mig mer om hur branschen funkar och att ha kul!  

Visitkort.jpg

Hur såg dina förberedelser ut?
– Jag åkte dit för att promota mitt band We Float och fick en del tips och hjälp av Carolina på MCS om vad som var bra att göra inför mässan. Min hemsida fick ett litet lyft med uppdaterade presstexter och bilder och jag tryckte upp flyers. Jag försökte även boka in möten med en del aktörer på mässan, men lyckades inte boka in något.

Hur upplevde du mässan på plats? Kan du berätta lite om dina intryck?
– Det var överväldigande! Enormt stort, massor av folk och flyers och visitkort på alla bord. Det var en liten chock först, men efter en liten stund kom jag in i det och då var det bara kul!  Alla var väldigt vänliga och det var lätt att komma i kontakt med folk. Och framförallt var det väldigt kul att lära känna så många nya personer!

Ibland hör man folk tycka att det är slöseri med tid att delta på mässor av den här typen. Vad tycker du? Har du fått något konkret ut av ditt deltagande?
– Om man har förväntningar om att bli erbjuden massor av spelningar efter en sådan mässa blir man nog besviken. Men man träffar mycket folk som kan bli potentiella samarbetspartners i framtiden, så jag tror ändå att det kan vara värt att åka ner. Man ska nog vara beredd på att jobba mycket innan och efter och så tror jag att man ska ha långsiktiga mål och planer.

– För min del har det ännu inte gett något konkret, men nu har jag nya personer som jag kan ta kontakt med nästa gång We Float skall på Europaturné. Nästa gång vi planerar en turné har vi flera att kontakta och jag tror att arrangörerna hellre vill boka oss när vi är i närheten så att de inte behöver stå för resekostnaderna.  

Vad tänker du kring att delta på Jazzahead fler år? Finns det andra mässor som du skulle vilja delta på?
– Jag tyckte att det var väldigt kul att vara på Jazzahead och vill gärna åka tillbaka nästa år! Angående andra mässor har jag inte så bra koll, men jag spelar ju väldigt mycket olika musik så jag skulle nog vilja åka till Womex någon gång.

Läs mer om Anne Martes band We Float!

Här hittar du alla artister som vi presenterade på mässan!

Här hittar du mer info om Jazzahead!

Vill du bli medlem i Musikcentrum Syd? Läs mer här!

Musikcentrum Syd på Folk- och Världsmusikgalan 2018

Folk- o Världsmusikgalan 2018.jpg

Den 6-7 april hölls årets upplaga av Folk- & Världsmusikgalan i Norrköping. Verksamhetsledare Astrid Selling var på plats tillsammans med representanter för Musikcentrum Öst och Väst!

Du fanns på galan som representant både för Musikcentrum Syd och för SSR. Kan du berätta lite om dina allmänna intryck från galan?
– I år samarbetade galan med Linköpingsfestivalen och hade placerat hela eventet i de spännande gamla bruksbyggnaderna mitt i Norrköping. Framträdanden och seminarier fick trängas om ljudrummet. Jag tycker att det var spännande att så mycket hände på en så liten yta! Tyvärr var det omöjligt att hinna lyssna på alla musik som erbjöds, men så ska det vara på en festival.

På vilket sätt märktes Musikcentrum Syds arbete för att stödja frilansmusiker på galan?
– Tillsammans med våra kollegor i Öst och Väst hade vi ett bord på mässan. Många kom fram och var nyfikna på vårt arbete. Vi fick mycket positiv respons och många påpekade att den service vi erbjuder, dvs coachning, utveckling av företagande, föreläsningar, workshops mm, är något de verkligen efterfrågar.

Vad har galan för betydelse för folkmusiken i Sverige i stort?
– Folk- & Världsmusikgalan har ju skapats för att traditionsmusik på alla vis få ska synas, men det ska också finnas plats för spännande möten med angränsande genrer. När folkmusiken uppmärksammas i andra sammanhang får den sällan chans att visa upp all den bredd och det djup som den egentligen inrymmer, med sitt ursprung i många olika länder och kulturer, lika mycket sång som instrumentalt och med dansen som central funktion för musikens utövande.

Galan har kritiserats för att vara för spretig och för att inte ge tillräckligt utrymme för den traditionella folkmusiken. Hur ser du på det?
– Så kanske det kan vara vissa år. Ofta pendlar fokus på olika områden från år till år. Sen är ju frågan vad traditionsmusik är. Många folkmusiker förhåller sig själva brett; de kan spela i spelmanslag ena stunden och i nästa stund spela tillsammans med någon i en annan genre, eller använda folkmusikgenren som inspiration för eget komponerande. Det finns så mycket. Själv var jag ansvarig för ett seminarium där vi tittade närmare på handskrivna spelmansböcker, och det kommer säkert att finnas liknande event vid nästa gala.

Hur har man som medlem glädje av att Musikcentrum Syd finns på plats i den här typen av sammanhang?
– En viktig roll vi har är att tillsammans med Öst och Väst påverka musikpolitiken på nationell nivå. För genrerna folkmusik och världsmusik är detta platsen man möts för att lyssna, spela och samtala. Det är i möten här som nya tankar och idéer kan uppstå. Sen behöver vi synas för att bli många. Vi behöver fler medlemmar i alla våra föreningar för att få tyngd och kunna fortsätta arbeta mot våra mål för ett bättre fungerande arbetsliv för våra fria musiker.

Upplever du att det finns speciella förutsättningarna eller utmaningar för musiker inom folkmusikgenren i förhållande till övriga musikbranschen i Sverige?
– Det finns utmaningar för alla inom traditionell musik. Man behöver nå ut till publiken så att fler får upp ögon och öron för musiken, men också för danstraditionen som är starkt kopplad till folkmusiken. Det finns mycket fördomar om vad folkmusik egentligen är och vilka som utövar den. Sen finns också en hel del politiska krafter som vill använda folkmusiken i nationalistisk politisk propaganda. Men vi som håller på genren vet att den egentligen symboliserar öppenhet, nyskapande, uppblandning och utveckling mellan kulturer. Folkmusiken är inte folkmusik förrän man låter den förändras med människorna som använder den. Det är liksom det som är det centrala i just den genren.

Årets pressfotografering!

Torsdagen den 5 april blev det återigen dags för våra medlemmar att ta pressbilder tillsammans med fotograf Jenny Baumgartner, och sminkör Sandra Haraldsen! Intresset för fotograferingen var stort och det blev ett intensivt schema för dagen! Men vilka fina bilder! Stort tack till alla som deltog!

Vill du se fler av Jenny Baumgartners bilder kan du ta en titt på hennes hemsida här: www.jennybaumgartner.com

Fotograf: Carolina Wiehe Welroos

Vill du bli medlem i Musikcentrum Syd? Läs mer här!

Astrids bästa tips från webbworkshopen!

webbworkshop.jpg

Mitt i snöstormen den 28 februari höll vi webbworkshop hos oss på Musikcentrum Syd!

Workshopen var till för alla medlemmar som har eller funderar på att skaffa en egen hemsida och bestod av praktisk handledning och inspirationsföreläsning med verksamhetsledare Astrid Selling. Om du missade workshopen så misströsta inte. Fler tillfällen kommer anordnas framöver!

Varför tycker du att man som musiker behöver ha en egen hemsida? Räcker det inte att synas på Facebook och Youtube med sin musik?
Det finns många anledningar till att hemsidan, trots alla möjliga sociala appar, fortfarande är den viktigaste basen för ens kommunikation. Dagens sociala appar är konstruerade efter specifika koncept. Var och en har en specifik upplevelse som står i fokus. Facebook är konstruerat för att vi ska uppleva flöden och alltid se det senaste. Det är väldigt svårt att få överblick över ett företag eller en musiker på Facebook, vilket gör det nästintill omöjligt för en besökare att till exempel spåra äldre inlägg med kanske viktig information. Instagram orienterar sig runt bilder och väldigt korta filmsnuttar och Youtube är byggt för att skapa filmupplevelser. Men det är väldigt mycket mer som man som musiker vill förmedla, och ens besökare på ens sidor består av många olika grupper med olika behov.

Det finns inget som driver uppmärksamhet så bra som de sociala medierna, där Facebook förmodligen är den mest öppna, på det sätt att det är lätt att nå helt nya fans/kunder/köpare.
Men bakom behövs en central punkt, dit man kan leda besökare till exakt rätt basinformation.

Är det något särskilt man bör tänka på innan man börjar arbetet med att bygga en ny sida?
Först måste man få grepp om vilka det är man kommunicerar med. Är det bokare och arrangörer? Är det publik? Är det potentiell ny publik som inte ens vet att man finns? Är det hängivna fans? Är det kulturtjänstemän och organisationer som kan bevilja stipendier och bidrag? Eller finns det kanske till och med behov av att kommunicera med konkurrenter?
Många har ju dessutom flera olika inriktningar; performance, pedagogik, artists-in-residence, mm. Vilka olika behov har dessa olika användare när de besöker hemsidan?

Många gånger kan den här faktiskt bli själva grunden till strukturen på hemsidan, dvs hur menystrukturen ska se ut.

Vad är det viktigaste att tänka på när man formger och strukturerar sidan?
Det viktigaste är egentligen alltid besökarna. Man gör ju inte hemsidan åt sig själv. Det är inte man själv som ska hänga där och lära och läsa ny information. Det är för andra man skapar hemsidan. Det är en komplex kommunikationsväv som ska byggas och det gäller att se till alla de särskilda behov man försöker fånga in.

Men om jag skulle lista två grundprinciper blir det de här:
Först och främst informationsarkitektur. Det vill säga, strukturera informationen på sidan efter hur man upplever den eller har behov av den. Vad behöver vara på allra första sidan? Vad behöver alla veta oberoende av vem man är som besöker sidan? Och sedan arbeta sig nedåt i ett hierarkiskt tänk. Detaljerad information behöver till exempel inte ligga överst. Detta är dock lättare sagt än gjort! Man måste många gånger pröva sig fram, baserat på den kunskap man har om sina besökare. Det är guld värt att faktiskt intervjua personer som man vet kommer att använda sidan och be dom beskriva hur dom tänker när de kommer till sidan.

Den andra grundprincipen är att “göra jobbet åt användaren”. Med det menar jag att aldrig tvinga besökaren att sortera upp, kategorisera, gruppera och tolka din hemsida. Det finns undersökningar som visar att besökare ger en hemsida fyra sekunder innan de bestämmer sig för att stanna eller lämna. På fyra sekunder ska en användare göra det strukturerande jobb med hemsidan, som du själv ägnar åtskilliga timmar och dagar för att få till. Istället, gör jobbet åt användaren! Gruppera på det sätt som du vet att användaren behöver se informationen för att kunna ta ett beslut att stanna och söka vidare på sidan.

Har du några tips på hur man kan underlätta för att hålla sidan uppdaterad?
Det allra enklaste är ju att använda information på hemsidan som inte behöver uppdateras så ofta, och istället arbeta med fräscht material i sociala medier. Men det blir ofta en teori som inte håller fullt ut. Hemsidan behöver också underhållas med nya bilder, filmer och framför allt länkar till det fräscha materialet.
Ett bra sätt är att arbeta med en plattform, dvs en hemsideleverantör som har bra mallar. Om mallarna till de olika sidorna är uppbyggda med hjälp av “boxar” kan man placera dessa var man vill. Då blir det lätt att gå in på sidan och exempelvis flytta upp en box överst på startsidan, för att sen flytta ner den i strukturen igen när den inte längre är lika aktuell.

Att tänka sina boxar i kategorier som exempelvis “cd-sälj”, “kommande performance”, “genomförda performance”, “pågående projekt”, “tidigare projekt”, osv, gör det inte bara lättare för en besökare att överblicka och läsa, utan också lättare för en själv att skriva, strukturera och uppdatera sitt material.

Mer Nå din publik! – Premiär för Resurscentrums Youtube-kanal

Nå din publik.jpg

Den 27 november hade vi besök av Martin Thörnqvist som bland annat ansvarat för The Conference i Malmö. Under rubriken Nå din publik! delade Martin med sig av sina erfarenheter och tankar kring varumärkesbygge och storytelling i kulturbranschen. Föreläsningen och den efterföljande konsultationen var en del i ett samarbete mellan Musikcentrum Syd, Danscentrum Syd och Teatercentrum Södra! Vi är mycket glada för att arrangemanget var så välbesökt!

För dig som missade föreläsningen eller vill friska upp minnet kan du nu ta del av den igen på Resurscentrums nystartade gemensamma Youtube-kanal! Vår förhoppning är att kunna fylla på med mer material på kanalen under våren efterhand som vi gör nya gemensamma arrangemang!

SE FÖRELÄSNINGEN HÄR!

Om du vill titta närmare på presentationsmaterialet som Martin använde under föreläsningen, så finns den tillgänglig i pdf-format här! (Endast tillgängligt för dig som är medlem.)

Martin delade också med sig av lite fördjupningsmaterial efter föreläsningen:

Här hittar du matnyttiga tips om PR i musikbranschen!

Här hittar du tips och inspiration kring hur du som musikskapare kan använda dig av Youtube i din marknadsföring!