Omtag

 

UNDER PANDEMIN

OMTAG_MusikcentrumSyd_Malmö_Stad.png

Omtag är ett projekt med särskilda projektmedel från Region Skåne för att stärka kulturarbetare under corona-krisen. Målet är att hitta lösningar som kan stärka frilansmusikerna, inte bara tillfälligt, utan även på lång sikt. Vi frågade våra medlemmar vilka behov de hade och vi fann två. En som berör våra medlemmar som individer och som handlar om den den kollapsade konsertverksamheten:

  1. Behov av stödjande samtala och ökad gemenskap

  2. Fördjupad kunskap, processer och metoder för digitala publikmöten.

Samtal

I början av krisen handlade det mycket om att få rätt fakta, om legala rättigheter vid inställda uppdrag och kontraktsbrott, om regeringens och Kulturrådets stödpaket osv. Men nu efterlyser allt fler att helt enkelt bara få prata med andra utan specifikt fokus på företagande, att mötas som kollegor.

Under hösten genomför vi en serie digitala gruppsamtal inspirerade av den beprövade metoden Co-counseling som grundar sig i att utveckla lyssnandet i samtal och utvecklades (redan för corona) att genomföras online. Mentor och ledare är Mathias Landæus, som är frilansmusiker och har flera års erfarenhet av metoden med samtalsgrupper med musiker spridda över hela världen.

Digitala publikmöten

Under våren genomförde vi webinar med experter inom streaming, flera live-streas, egna seminarier, konserter med medlemmar, mm.

Viktiga frågor att ställa sig för framtiden är:

  • Vilka metoder och tekniker lämpar sig bäst för att skapa digitala publikmöten?

  • Kan live-streaming (el likn) användes även efter corona-krisen? Som publikbearbetning? För att hålla kontakt med fans? För att nå nya fans? Kan det ske parallellt med fysiska konserter?

  • Vilka element saknas idag i live-streaming?

  • Finns det nya publikgrupper som kan nås och gagnas av streaming (och andra former av digitala konserter)?

  • Vilket värde kan byggas genom streaming och andra former för digitala publikmöten?

Under höstens vill vi fördjupa oss ytterligare i följande frågor genom ett antal workshops och aktiviteter:

  • Marknadsföringstrategier: Hur skapar man rätt förståelse och förväntan på en digital konsertupplevelse?

  • Publikinteraktion: Hur bygger man upp kommunikation och energi med en publik man inte kan se och höra?

  • Metoder och Processer: Vilken teknik, kunskaper, metoder och rutiner behövs för att arbeta med digitala konserter och streaming

 
 
OMTAG: Streaming och digitala möten av Musikcentrum Syd info-mail